PBL

Hej!
Idag har vi typ endast pratat om PBL och nu är jag så trött på att prata om det så att jag håller på att sacka ihop. Själva idén med PBL och allt som vi ska få göra med det känns jätte bra. Det är bara det att nu har vi pratat i helklass, halvklass, grupper, utvärderat, berättat farhågor och förhoppningar. Ja, vi har pratat om PBL ur varenda liten aspekt som det går att göra.
För er som inte vet vad PBL är så kan jag sammanfattningsvis säga att PBL är en metod som innebär att man arbetar i basgrupper och får olika "fall" som man ska reda ut med basgruppen. PBL ersätter jätte många föreläsningar så det innebär att i princip så går inte våra lärare igenom någonting alls utan vi får ta reda på allting själva via basgruppen. Jag tror att det kan bli jätte bra!
Det går i alla fall ut på att vi träffas i basgruppen på tisdagar, alla basgrupper har en/två handledare som är med varenda gång. Min grupps handledare är läkare ifrån USÖ (Universitets sjukhuset i Örebro). Vi får där ett fall som vi ska brainstorma kring och när det är klart så ställer man upp olika frågor med tillhörande mål som man ska ta reda på så mycker man kan till nästa basgruppsmöte som är på fredagar. På fredagen möts vi och så får alla diskutera och presentera den informationen varje person har och på så sätt utbyter man jätte mycket kunskap. "Fallen" är riktade så att vi ska få med allt vi behöver till tentan!
I morgon är det basgruppsmöte på morgonen, sen ska jag Sophie och Anna sätta oss i biblioteket och kolla igenom vilka böcker vi vill köpa och sen ska vi dra en runda på stan! :)
du är allt för mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0